شنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۵ - ۱۶:۰۱
۰ نفر

زلزله بزرگی که سال گذشته در روز 16 مهر ماه 1384 در پاکستان رخ داد باعث تخریب گسترده مراکز اقتصادی و زیر بنایی کشور شد.

در این حادثه بیش از 80 هزار نفر جان خود را از دست دادند و 128 هزار نفر زخمی شدند و حدودا سه میلیون بی خانمان شدند.

 مناطق وسیعی در ایالت سرحد و کشمیر آزاد به کلی تخریب شدند. پس از این زلزله بزرگ بلافاصله دولت پاکستان اقدامات گسترده‌ای را جهت امداد و نجات آغاز نمود و علی‌رغم تخریب سیستم ارتباطی رئیس جمهور ژنرال پرویز مشرف و نخست وزیر شوکت عزیز از مناطق زلزله زده دیدن کردند.

 ارتش پاکستان نیز بلافاصله به حرکت درآمد و دو لشکر در مناطق ایالت سرحد و کشمیر آزاد جهت شرکت فعال در عملیات امداد و نجات اعزام نمود.


ملت پاکستان نیز با یک روحیه وصف ناپذیر به کمک هم میهنان خود شتافت. پاکستانی‌ها در داخل و خارج از کشور تمامی تلاش خود را برای رساندن کمک به آسیب‌دیدگان معطوف داشته و در کنار افراد ارتش حضور فعال پیدا کردند.


عکس‌العمل ایران در ارتباط با زلزله پاکستان نیز بسیار سریع بوده است که نشان دهنده پیوندهای عمیق بین مردم پاکستان و ایران می‌باشد. رئیس جمهور اسلامی ایران جناب آقای محمود احمدی‌نژاد یکی از اولین سران کشور بود که طی تماس تلفنی با رئیس جمهور پرویز مشرف به ایشان تسلیت گفت. دولت و مردم ایران به گونه‌ای عکس العمل نشان دادند که گویی این حادثه در کشور خودشان اتفاق افتاده بود.

دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس مجلس شورای اسلامی ایران طی اقدامی که نشان دهنده روابط نزدیک و برادرانه بین دو کشور بوده است یک فقره چک به مبلغ 200 میلیون ریال را به عنوان کمک به آسیب‌دیدگان زلزله پاکستان به سفیر پاکستان در ایران اهدا کرد. این مبلغ را نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حقوق خود اختصاص داده بودند.

 در کنفرانس کشورهای کمک کننده که در 19 نوامبر 2005 در اسلام‌آباد برگزار شد ایران مبلغ 100 هزار دلار به صورت نقد و 200 میلیون دلار به عنوان وام برای بازسازی مناطق زلزله زده در پاکستان اهدا کرد. هیات‌های پزشکی و امدادی جمهوری اسلامی ایران اولین اکیپ‌های امدادی بودند که به پاکستان رسیدند.

همچنین ایران یک بیمارستان صحرایی 50 تختخوابی، 10 آمبولانس و یک وانت به پاکستان ارسال کرد. ایران پیشنهاد ایجاد یک مرکز ارتوپدی در مناطق زلزله زده جهت مداوای  آسیب‌دیدگان ارائه داد. به علاوه ایران ساختن یک شهر نمونه را در مناطق زلزله زده نیز پیشنهاد کرده است.

سازمان هلال‌احمر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و بسیاری از سازمان‌های خیریه برای آسیب‌دیدگان زلزله پاکستان اقلام‌های گوناگون را در شهرهای مختلف ایران جمع‌آوری نموده و به کشور پاکستان ارسال کردند.

در حال حاضر کار بازسازی مناطق زلزله زده در پاکستان براساس اصول نوین در جریان است و بودجه کافی برای این امر اختصاص یافته است. قرار است شهرهای جدید با ویژگی ضد زلزله ساخته شوند. دولت پاکستان تاکنون مبلغ 56 میلیارد روپیه در بین مردم آسیب دیده تقسیم کرده و مبلغ 26 میلیارد روپیه به صاحبان منازل تخریب شده جهت بازسازی پرداخت کرده است.

ساخت بیش از نیم میلیون خانه، 6500 مدرسه، 800 مرکز بهداشتی و 6600 کیلومتر جاده در جریان است. تمامی مدارس و مراکز بهداشتی در حال حاضر در مکان‌های دیگر فعال می‌باشند. هماهنگی لازم بین آژانس‌های امدادی و ادارات مربوطه دولتی وجود دارد و کار بازسازی در مناطق زلزله زده جهت تکمیل پروژه‌های مختلف بدون مشکل خاصی در جریان است.

شکی نیست بازسازی مناطق زلزله زده یک پروژه عظیم تلقی می‌گردد ولی دولت و مردم پاکستان مصمم هستند با کمک جامعه بین‌المللی این چالش را به یک فرصت مبدل سازند.

کد خبر 5518

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز